Zum Hauptinhalt springen

Depression im Alter

Zuletzt bearbeitet: Zuletzt revidiert:
Zuletzt revidiert von:


Definition:
Depression bei Personen in einem Alter von über 65 Jahren.
Häufigkeit:
Häufigste psychische Störung im höheren Lebensalter. Bei über 75 Jahre alten Menschen liegt die Punktprävalenz depressiver Störungen bei etwa 17 %, die Punktprävalenz depressiver Episoden bei 7 %.
Symptome:
Gedrückte Stimmungslage, Interesse- und Freudlosigkeit, erhöhte Ermüdbarkeit. Bei Älteren geht eine Depression häufiger als bei Jüngeren mit Hypochondrie, somatischen Symptomen und Agitiertheit einher.
Befunde:
Evtl. Begleitbefunde: Eingeschränkte Konzentrationsfähigkeit und Aufmerksamkeit, vermindertes Selbstwertgefühl, Schuld- und Minderwertigkeitsgefühle, pessimistische Zukunftsperspektive, Planung oder Ausführung von Selbstverletzungen oder Suizid, Schlafstörungen, Appetitlosigkeit mit Gewichtsverlust bis zur Kachexie.
Diagnostik:
Auf Basis einer ausführlichen Anamnese. Psychometrische Tests als Ergänzung und zur Abgrenzung zur Demenz und anderen hirnorganischen Erkrankungen. Evtl. Laboruntersuchungen, EKG und weitere Untersuchungen zum Ausschluss organischer Ursachen, Begleiterkrankungen oder Kontraindikationen hinsichtlich der geplanten Behandlung. Zur Differenzialdiagnostik ggf. weitergehende internistische, neurologische oder gerontopsychiatrische Untersuchungen. 
Therapie:
Richtet sich nach der Schwere der Depression und umfasst in der Regel psychosomatische Grundversorgung, Psychotherapie und/oder Antidepressiva. Auch Lichttherapie, Elektrokonvulsionstherapie und andere somatische Behandlungen können unter bestimmten Voraussetzungen angezeigt sein.
  • DGPPN, BÄK, KBV, AWMF, AkdÄ, BPtK, BApK, DAGSHG, DEGAM, DGPM, DGPs, DGRW (Hrsg.) für die Leitliniengruppe Unipolare Depression. S3-Leitlinie/Nationale Versorgungsleitlinie Unipolare Depression, 2. Auflage. 2015, Stand 2.12.2015. AWMF-Register-Nr. nvl-005. www.awmf.org 
  • Deutsche Gesellschaft für Neurologie. Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie - S3-Leitlinie Demenzen. Stand Januar 2016; AWMF-Leitlinie Nr. 038-013. www.awmf.org  
  1. Alexopoulos GS. Depression in the elderly. Lancet 2005; 365: 1961-70. PubMed  
  2. Unützer J. Late-life depression. N Engl J Med 2007; 357: 2269-76. PubMed  
  3. Espinoza RT, Unützer J. Diagnosis and management of late-life unipolar depression. UpToDate, last updated Feb 10, 2015. UpToDate  
  4. Alexopoulos GS, Buckwalter K, Olin J, Martinez R, Wainscott C and Krishnan KR. Comorbidity of late-life depression: an opportunity for research in mechanisms and treatment. Biol Psychiatry 2002; 52: 543-58. PubMed  
  5. Blazer DG. Depression in late life: review and commentary. J Gerontol Med Sci 2003; 56A: 249-65. PMID: 12634292 PubMed  
  6. Volkert J, Schulz H, Harter M et al. The prevalence of mental disorders in older people in Western countries - a metaanalysis. Ageing Res Rev 2013;12(1):339-53. PMID: 23000171 PubMed  
  7. Department of Health and Human Services Administration on Aging. Older adults and mental health issues and opportunities. Washington, DC: Administration on Aging: Department of Health and Human Services; 2001.
  8. Palsson S, Ostling S and Skoog I. The incidence of first onset depression in a population followed from the age of 70 to 85. Psychol Med 2001; 31: 1159-68. PubMed  
  9. Teresi J, Abrams R, Holmes D et al. Prevalence of depression and depression recognition in nursing homes. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2001;36(12):613-20. PMID: 11838834 PubMed  
  10. Luppa M, Sikorski C, Luck T, et al. Age- and gender-specific prevalence of depression in latest-life - systematic review and meta-analysis. J Affect Disord 2012;136(3):212-21. PMID: 21194754 PubMed  
  11. Teresi J, Abrams R, Holmes D, Ramirez M and Eimicke J. Prevalence of depression and depression recognition in nursing homes. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2001; 36: 613-29. PubMed  
  12. DGPPN, BÄK, KBV, AWMF, AkdÄ, BPtK, BApK, DAGSHG, DEGAM, DGPM, DGPs, DGRW (Hrsg.) für die Leitliniengruppe Unipolare Depression. S3-Leitlinie/Nationale Versorgungsleitlinie Unipolare Depression, 2. Auflage. 2015. Stand 2.12.2015; AWMF-Register-Nr. nvl-005. www.awmf.org  
  13. Beekman AT, Geerlings SW, Deeg DJ, et al. The natural history of late-life depression: a 6-year prospective study in thecommunity. Arch Gen Psychiatry 2002;59(7):605-11. PMID: 12090813 PubMed  
  14. de Jong-Meyer R, Hautzinger M, Kühner C, et al. Evidenzbasierte Leitlinien zur Psychotherapie Affektiver Störungen.Göttingen: Hogrefe; 2007.
  15. Kendler KS, Davis CG, Kessler RC. The familial aggregation of common psychiatric and substance use disorders in the National Comorbidity Survey: a family history study. Br J Psychiatry 1997; 170: 541-8. PubMed  
  16. Lorant V, Deliège D, Eaton W, Robert A, Philippot P, Ansseau M. Socioeconomic inequalities in depression: a meta-analysis. Am J Epidemiol 2003; 157: 98-112. PubMed  
  17. Wittchen HU, Jacobi F, Klose M et al. Depressive Erkrankungen / Hrsg.: Robert-Koch-Institut, Berlin 2010. Gesundheitsberichterstattung des Bundes; Heft 51. www.rki.de  
  18. Paykel ES, Brugha T, Fryers T. Size and burden of depressive disorders in Europe. Eur Neuropsychopharmacol 2005; 15: 411–423 PMID: 15950441 PubMed  
  19. American Psychiatric Association, Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen - DSM-5®: Deutsche Ausgabe herausgegeben von ed. P. Falkai et al. 2014, Göttingen: Hogrefe.
  20. Hegeman JM, Kok RM, van der Mast RC, et al. Phenomenology of depression in older compared with younger adults: meta-analysis. Br J Psychiatry 2012;200(4):275-81. PMID: 22474233 PubMed  
  21. Tsoi KK, Chan JY, Hirai HW, Wong SY. Comparison of diagnostic performance of Two-Question Screen and 15 depression screening instruments for older adults: systematic review and meta-analysis. Br J Psychiatry 2017; 210(4): 255-60. pmid:28209592 PubMed  
  22. Bartels SJ, Dums AR, Oxman TE et al. Evidence-based practices in geriatric mental health care: an overview of systematic reviews and meta-analyses. Psychiatr Clin North Am 2003; 26: 971-90. PubMed  
  23. Anstey K and Brodaty H. Antidepressants and the elderly: double-blind trials 1987-1992. Int J Geriatr Psychiatry 1995; 10: 265-79. PubMed  
  24. Salzman C, Wong E and Wright CB. Drugs and ECT treatment of depression in the elderly, 1996-2001: a literature review. Biol Psychiatry 2002; 52: 265-85. PubMed  
  25. Alexopoulos GS, Katz IR, Reynolds CF, Carpenter D and Docherty JP. The expert consensus guideline series: pharmacotherapy of depressive disorders in older patients. Postgrad Med Special Report 2001; 1-86 October.
  26. Deutsche Gesellschaft für Neurologie. Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie - S3-Leitlinie Demenzen. Stand Januar 2016; AWMF-Leitlinie Nr. 038-013. www.awmf.org  
  27. Dudas R, Malouf R, McCleery J, Dening T. Antidepressants for treating depression in dementia. Cochrane Database of Systematic Reviews 2018, Issue 8. Art. No.: CD003944. www.cochranelibrary.com  
  28. Cooney GM, Dwan K, Greig CA, et al. Exercise for depression. Cochrane Database Syst Rev. 2013 12;9:CD004366. doi: 10.1002/14651858.CD004366.pub6. The Cochrane Library  
  29. Blake H, Mo P, Malik S et al. How effective are physical activity interventions for alleviating depressive symptoms in older people? A systematic review. Clin Rehabil 2009;23(10):873-87. PMID: 19675114 PubMed  
  30. Jorm AF, Morgan AJ, Hetrick SE. Relaxation for depression. Cochrane Database of Systematic Reviews 2008, Issue 4. Art. No.: CD007142. DOI: 10.1002/14651858.CD007142.pub2. The Cochrane Library  
  31. Bißwanger-Heim, Thomas; Ernst, Edzard: Asiatische Heilkunde - Tradition, Anwendung, Heilsversprechen; eine Bestandsaufnahme. Stiftung Warentest, Berlin 2011
  32. Williams, J., I. RusselI &D. Russell, Mindfulness-based cognitive therapy: further issues in current evidence and future research. J Consult Clin Psychol, 2008. 76(3): p. 524–9. PMID: 18540746 PubMed  
  33. Oh, B. et al., Effects of qigong on depression: a systemic review. Evid Based Complement Alternat Med, 2013(10): p. 4. PMID: 23533461 PubMed  
  34. Wang, C. et al., Tai Chi on psychological well-being: systematic review and meta-analysis. BMC Complement Altern Med, 2010. 10(23): p. 1472-6882. bmccomplementalternmed.biomedcentral.com  
  35. Wang, F. et al., The effects of qigong on anxiety, depression, and psychological well-being: a systematic review and meta-analysis. Evid Based Complement Alternat Med, 2013. 152738(10): p. 14. PMID: 23401706 PubMed  
  36. Rogers CE, Larkey LK, Keller C. A review of clinical trials of tai chi and qigong in older adults. West J Nurs Res 2009; 31: 245-79. PMID: 19179544 PubMed  
  37. Lieverse R, van Someren EJW, Nielen MMA, et al. Bright light treatment in elderly patients with nonseasonal major depressive disorder. A randomized placebo-controlled trial. Arch Gen Psychiatry 2011; 68: 61-70. PubMed  
  38. Rhebergen, D. et al., Older age is associated with rapid remission of depression after electroconvulsive therapy: a latent class growth analysis. Am J Geriatr Psychiatry, 2015. 23(3): p. 274-82. PMID: 24951182 PubMed  
  39. Blazer DG. Self-efficacy and depression in late life: a primary prevention proposal. Aging Ment Health 2002; 6: 315-24. PubMed  
  40. Rybarczyk B, Marco G, DeLa Cruz M and Laridos S. Comparing mind-body wellness interventions for older adults with chronic illness: classroom versus home instruction. Behav Med 1999; 24: 181-90. PubMed  
  41. Mammen G, Faulkner G. Physical activity and the prevention of depression: a systematic review of prospective studies. Am J Prev Med. 2013 ;45(5):649-57. DOI: 10.1016/j.amepre.2013.08.001. DOI  
  42. De Silva MJ, Cooper S, Li HL, et al. Effect of psychosocial interventions on social functioning in depression and schizophrenia: meta-analysis. Br J Psychiatry. 2013 ;202(4):253-60. doi: 10.1192/bjp.bp.112.118018 DOI  
  43. Katon WJ. Clinical and health services relationships between major depression, depressive symptoms, and general medical illness. Biol Psychiatry 2003; 54: 216-6. PubMed  
  44. Horn, HJ: Der erweiterte Suizid. In: Pohlmeier H (Hrsg.): Suizid zwischen Medizin und Recht. Stuttgart, Jena, New York: Fischer 1996.
  45. Vaillant GE. Natural history of male psychological health, XIV:relationship of mood disorder vulnerability to physical health. Am J Psychiatry 1998;2:184-91 American Journal of Psychiatry  
  46. Ford DE, Mead LA, Chang PP, Cooper-Patrick L, Wang NY, Klag MJ. Depression is a risk factor for coronary artery disease in men: the precursor study. Arch Internal Medicine 1998;158:1422-6 PubMed  
  47. Everson SA, Goldberg DE, Kaplan GA, Cohen RD, Pukkala E, Tuomilehto J, et al. Hopelessness and risk of mortality and incidence of myocardial infarction and cancer. Psychosom Med 1996;58:113-21 PubMed  
  48. Schweiger U, Deuschle M, Korner A, Lammers CH, Schmider J, Gotthard U et al. Low lumbar bone mineral density in patients with major depression. Am J Psychiatry 1994;151:1691-3 American Journal of Psychiatry  
  49. Ownby RL, Crocco E, Acevedo A, et al. Depression and risk for Alzheimer disease: systematic review, meta-analysis, and metaregression analysis. Arch Gen Psychiatry 2006;63(5):530-8. PMID: 16651510 PubMed  
  50. Appelland T, Gedde-Dahl T, Dietrichson T. Serotonin syndrome with fatal outcome caused by selective serotonin reuptake inhibitors. Tidsskr Nor Lægeforen 1999; 119: 647-50 PubMed  
  51. Mitchell AJ, Subramaniam H. Prognosis of depression in old age compared to middle age: a systematic review of comparative studies. Am J Psychiatry 2005;162(9):1588-601. PMID: 16135616 PubMed  
  52. Giles DE, Jarrett RB, Biggs MM, et al. Clinical predictors of recurrence in depression. Am J Psychiatry 1989;146(6):764- 7. PMID: 2729427 PubMed  
  • Thomas M. Heim, Dr. med., Wissenschaftsjournalist, Freiburg