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Spondylolyse und Spondylolisthesis

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Definition:
Spondylolyse ist ein Wirbelbogendefekt in der Pars interarticularis. Spondylolisthesis beschreibt den Vorgang des Wirbelgleitens nach vorne im Verhältnis zum kaudalen Wirbel.
Häufigkeit:
Spondylolyse kommt häufig vor, während eine hochgradige Spondylolisthesis selten ist.
Symptome:
Tieflumbale Schmerzen und Steifheit, z. T. mit (pseudo-)radikulärer Ausstrahlung. 
Befunde:
Bei der klinischen Untersuchung kann im Bereich der LWS Palpationsempfindlichkeit auftreten und bei ausgeprägter Spondylolisthesis ein Schanzenphänomen (Stufenbildung der Dornfortsätze). Schmerzprovokation durch lumbale Hyperextension.
Diagnostik:
Als radiologische Basisdiagnostik Röntgen der Lendenwirbelsäule im Stand in 2 Ebenen, zur Planung operativer Behandlungen MRT.
Therapie:
Sofern keine neurologischen Defizite vorliegen, zunächst konservative Therapie. Bei Beschwerdepersistenz oder Paresen OP.
  • Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie. Spezifischer Kreuzschmerz. AWMF-Leitlinie 033-051. S2k, Stand 2017. www.awmf.org 
  1. Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie. Spezifischer Kreuzschmerz. AWMF-Leitlinie 033-051. Stand 2017. www.awmf.org  
  2. Froese BB. Lumbar spondylolysis and spondylolisthesis. Medscape, last updated Jul 02,2018. emedicine.medscape.com  
  3. Wiltse LL, Rothman LG. Spondylolisthesis: Classification, diagnosis and natural history. Seminars in Spine Surgery, 1993. p. 78-94.
  4. Patel DR, Nelson TL: Sports injuries in adolescents. Med Clin North Am 2000 Jul; 84(4): 983-1007, viii. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  5. Lonstein JE. Spondylolisthesis in children. Cause, natural history, and management. Spine (Phila Pa 1976) 1999; 24:2640. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  6. Kalichman L, Kim DH, Li L, et al. Spondylolysis and spondylolisthesis: prevalence and association with low back pain in the adult community-based population. Spine (Phila Pa 1976) 2009; 34(2): 199-205. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  7. Beutler WJ, Fredrickson BE, Murtland A, et al. The natural history of spondylolysis and spondylolisthesis: 45-year follow-up evaluation. Spine. 2003 May 15. 28(10):1027-35. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  8. Cummins J, Lurie JD, Tosteson TD, et al. Descriptive epidemiology and prior healthcare utilization of patients in the Spine Patient Outcomes Research Trial's (SPORT) three observational cohorts: disc herniation, spinal stenosis, and degenerative spondylolisthesis. Spine (Phila Pa 1976) 2006; 31(7): 806-14. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  9. Soler T, Calderon C: The prevalence of spondylolysis in the Spanish elite athlete. Am J Sports Med 2000 Jan-Feb; 28(1): 57-62. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  10. Hu SS, Tribus CB, Diab M, Ghanayem AJ. Spondylolisthesis and spondylolysis. J Bone Joint Surg Am 2008; 90: 656. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  11. Steiger F, Becker HJ, Standaert CJ, et al. Surgery in lumbar degenerative spondylolisthesis: indications, outcomes and complications. A systematic review. Eur Spine J 2014; 23(5): 945-73. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  12. Congeni J, McCulloch J, Swanson K: Lumbar spondylolysis. A study of natural progression in athletes. Am J Sports Med 1997 Mar-Apr; 25(2): 248-53. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  13. Baker RJ, Patel D. Lower back pain in the athlete: common conditions and treatment. Prim Care 2005; 32: 201. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  14. Saraste H, Nilsson B, Broström LA, et al. Relationship between radiological and clinical variables in spondylolysis. Int Orthop 1984; 8(3): 163-74. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  15. Liang L, Jiang WM1, Li XF, et al. Effect of fusion following decompression for lumbar spinal stenosis: a meta- analysis and systematic review. Int J Clin Exp Med 2015; 8(9): 14615-24. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  16. Kim HJ, Green DW. Adolescent back pain. Curr Opin Pediatr 2008; 20: 37. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  17. Masci L, Pike J, Malara F, et al. Use of the one-legged hyperextension test and magnetic resonance imaging in the diagnosis of active spondylolysis. Br J Sports Med 2006; 40:940. British Journal of Sports Medicine  
  18. Meyerding HW. Spondylolisthesis. Surgery, Gynecology and Obstetrics 1932; 54: 371-77.
  19. Klein G, Mehlman CT, McCarty M. Nonoperative treatment of spondylolysis and grade I spondylolisthesis in children and young adults: a meta-analysis of observational studies. J Pediatr Orthop 2009; 29: 146. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  20. Dutton JA, Hughes SP, Peters AM: SPECT in the management of patients with back pain and spondylolysis. Clin Nucl Med 2000 Feb; 25(2): 93-6. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  21. Longo UG, Loppini M, Romeo G, et al. Evidence-based surgical management of spondylolisthesis: reduction or arthrodesis in situ. J Bone Joint Surg Am. 2014 Jan 1. 96(1):53-8. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  22. Weinstein JN, Lurie JD, Tosteson TD et al. Surgical versus nonsurgical treatment for lumbar degenerative spondylolisthesis. N Engl J Med 2007; 356: 2257-70. New England Journal of Medicine  
  23. Sairyo K, Sakai T, Yasui N. Conservative treatment of lumbar spondylolysis in childhood and adolescence: the radiological signs which predict healing. J Bone Joint Surg Br 2009; 91: 206. www.ncbi.nlm.nih.gov  
  • Lino Witte, Dr. med., Arzt in Weiterbildung, Orthopädie und Unfallchirurgie, Münster
  • Max Tenne, med dr och överläkare, Ortopediska kliniken, Skånes universitetssjukhus
  • Terje M. Halvorsen, specialist i fysikalisk medicin och rehabilitering, Norsk Idrettsmedisinsk Institutt, Oslo